PEMBUKA KATA

Sekalung tahniah dan penghargaan kepada semua graduan Universiti Utara Malaysia

Tuesday, March 30, 2010

PRINSIP WATCH, WRITTEN, UNDERSTAND RAHSIA KEJAYAAN AYU

Oleh : Siti Nurmah Wasilan
Foto Oleh : Gan Yong Li


AYU...Amalkan 3 prinsip dalam pembelajaran.

SINTOK: Walaupun pernah kecewa dengan keputusan peperiksaan pada semester pertama, Ayu Abdul Rahman,27, tersenarai sebagai pelajar terbaik dan menerima anugerah Timbalan Naib Canselor dalam majlis konvokesyen Universiti Utara Malaysia (UUM) ke-23 di Dewan Muadzam Shah, di sini.

Keputusan yang kurang memuaskan pada semester pertama tidak mematahkan semangatnya untuk memperbaiki kualiti pembelajarannya melalui tiga prinsip yang menjadi rahsia kecemerlangannya iaitu watch, written, understand, yang diamalkan sepanjang pengajian di UUM.

"Apa yang diajar oleh pensyarah jika didengar dengan tekun kita akan fahami dengan sebaik mungkin malah memudahkan proses pembelajaran.

“Tapi tidak kira betapa kuatnya usaha kita kadang-kalanya matlamat akan tersasar dari arah sepatutnya,” katanya.

Kecemerlangan yang diperoleh adalah hadiah paling besar kepada kedua orang ibubapanya yang sentiasa mendoakan dan memberi dorongan sepanjang pengajiannya di UUM.

"Teringat saya ketika melihat keputusan peperiksaan di dalam portal, ibubapa saya melonjak kegembiraan apabila melihat keputusan saya cemerlang dan melepasi target, itu adalah pengalaman paling berharga buat saya dan merupakan hadiah paling istimewa untuk kedua ibubapa”, jelasnya lagi.

Beliau berbesar hati kerana berpeluang mengunjungi negara luar untuk menyertai beberapa pertandingan matematik peringkat antarabangsa seperti di Tehran dan Thailand anjuran College of Arts and Sciences (CAS), selain dapat bertukar-tukar pandangan dengan pelajar lain.

“Pengalaman saya sepanjang berada di Tehran, sangat memberi makna yang mendalam kepada diri kerana ketika itu pelajar universiti sedang mengadakan rusuhan, saya berasa sangat bertuah kerana universiti di Malaysia selamat daripada kegiatan tersebut” jelasnya.

Apabila ditanya berhubung rahsia kejayaannya, beliau menjelaskan bahawa sebagai seorang pelajar perlu belajar bersungguh-sungguh untuk mencapai sasaran yang diharapkan selain pengurusan masa belajar dengan betul.

“Seminggu sebelum menjelang peperiksaan saya akan memastikan semua subjek telah habis diulangkaji,” katanya.

Beliau yang kini berkhidmat di UUM sebagai tutor dalam bidang Matematik Perniagaan merupakan salah seorang pelajar yang menerima anugerah Timbalan Naib Canselor dalam majlis konvokesyen Universiti Utara Malaysia ke-23.

No comments:

Post a Comment