PEMBUKA KATA

Sekalung tahniah dan penghargaan kepada semua graduan Universiti Utara Malaysia

Tuesday, March 31, 2009

Masalah Bukan Penghalang Kejayaan

SINTOK: Penerima Pingat Emas Majlis Profesor dalam Majlis Konvokesyen kali ke-22, Raja Mahzan Shah Nazlin, 23, menyatakan beliau agak terkejut dan gembira dengan anugerah yang diterimanya.

“Sememangnya saya tidak terlalu mengharap tetapi bersyukur dengan apa yang saya perolehi pada hari ini. Walaupun banyak halangan yang harus saya tempuhi, tetapi itu bukan penghalang untuk saya Berjaya,” ujarnya.

Tambah anak kelahiran Kuala Lumpur ini, kejayaan yang diraih adalah berkat usaha gigih dan juga semangat ingin berjaya yang dipupuk dalam dirinya sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam universiti.

“Sewaktu mula menjejakkan kaki ke UUM, saya tiada sesiapa. Hanya ayah tempat saya luahkan perasaan dan beliau sering membantu dan bersama saya dalam apa jua keadaan.”

"Dia menjadi ikon saya untuk terus berusaha dan sekarang, saya berbangga dengan hasilnya dan saya harap kejayaan ini dapat membakar semangat adik-adik saya yang lain.”

Menurutnya lagi, beliau tidak mempunyai jadual yang terlalu konsisten untuk belajar setiap hari kerana sering kali terbabit dengan aktiviti kolej terutamanya dalam Biro Kerohanian.

Selain mengamalkan waktu belajar secara teratur, beliau menegaskan bahawa tiada istilah belajar saat-saat akhir dalam dirinya.

"Saya akan bertanya kepada pensyarah sekiranya terdapat masalah dan fokus dengan apa yang diajar oleh pensyarah di dalam kelas,”

Tambahnya, setiap pelajar haruslah mempunyai semangat dan perasaan yang mendalam dalam pelajaran untuk menjadi insan yang berjaya dan cemerlang dalam pelajaran dan hidup.

Bagi merencanakan masa hadapannya, kini beliau sedang menanti waktu untuk menyambung pelajarannya dalam peringkat Doktor Falsafah di UUM setelah mendapat tawaran menyambung pengajian di sini.

Majlis Konvokesyen kali ke-22 yang berlangsung di Dewan Muadzam Shah bermula dari 29 hingga 30 April ini turut menyaksikan seramai 4,463 graduan menerima ijazah masing-masing termasuk sembilan graduan Doktor Falsafah, 565 graduan sarjana dan 3,889 graduan sarjana muda.

No comments:

Post a Comment