PEMBUKA KATA

Sekalung tahniah dan penghargaan kepada semua graduan Universiti Utara Malaysia

Tuesday, October 9, 2012

BILANGAN GRADUAN PHD UUM BERTAMBAH


Oleh: Muhammad Mustakim Ramli
Gambar oleh: Shamsaimi Ezil

UUM ONLINE: Bilangan graduan Universiti Utara Malaysia (UUM) yang menerima Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dan Doktor Pentadbiran Perniagaan (DBA) pada Majlis Konvoksyen Ke-25 UUM pada 2012 meningkat lebih sekali ganda berbanding konvokesyen pada 2011.

Pada sesi pertama konvokesyen yang berlangsung pagi tadi, seramai 132 graduan telah menerima PhD dan 23 graduan menerima DBA berbanding pada tahun lalu, hanya seramai 69 orang menerima PhD dan empat orang menerima DBA.

Jumlah peningkatan ini dapat mengukuhkan hasrat UUM untuk menjadi Universiti Pengurusan Terkemuka  dengan melahirkan ramai graduan yang memiliki PhD, selaras dengan ucapan Pro Canselor UUM, Tan Sri Datuk Seri Dr Abdul Hamid Pawanteh mengenai kepentingan rakyat berpendidikan tinggi.

Dalam ucapan itu, beliau turut menyentuh peranan yang  dimainkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi supaya menarik lebih ramai rakyat Malaysia melanjutkan pengajian ke peringkat kedoktoran dan mereka perlu diberikan insentif dalam bentuk pembiayaan.

Beliau berkata, peruntukan yang besar perlu diberikan kepada Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) bukan hanya untuk membiayai kakitangan akademik belajar di luar negara tetapi juga menggalakkan mereka meneruskan pengajian dalam negara secara agresif.

“Usaha ini memerlukan mobilisasi besar-besaran dan ia mengambil masa kerana penyelidikan bukan bentuk perniagaan yang terbatas.

“Adalah diyakini  bahawa jika pendekatan ini berhasil, kita akan dapat memastikan ribuan tenaga pengajar di IPTA dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) mempunyai kelayakan PhD dan dapat menyelia sekurang-kurangnya tiga pelajar kedoktoran pada satu-satu masa,” 
ujar beliau ketika berucap pada majlis yang berlangsung di Dewan Mu’adzam Shah, pagi tadi.

Katanya lagi, peluang ini haruslah dibuka seluas-luasnya kepada semua kakitangan dalam sistem pendidikan dari universiti hinggalah ke kolej komuniti malah kepada para graduan yang mempunyai inisiatif untuk memajukan diri demi kerjaya dan juga masa depannya.

Ujar beliau lagi, banyak manfaat yang boleh diperoleh sekiranya dapat memperkasakan IPTA dan IPTS dengan program pascasiswazah yang berkualiti.

“Apabila kita telah menyasarkan 60 peratus jumlah tenaga pengajar di IPTA mesti mempunyai ijazah kedoktoran menjelang 2015, kita mungkin terpaksa meluaskan pendekatan sedia ada.
“Akhirnya ialah menghantar seramai mungkin tenaga akademik ke universiti di luar negara dan ini memberi implikasi kewangan yang sangat besar,” tambah beliau lagi.

Dalam pada itu, 987 pelajar bergraduan pada hari ini, iaitu 407 orang pada sesi pertama sebelah pagi dan 580 orang pada sesi kedua sebelah petang.


1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete