PEMBUKA KATA

Sekalung tahniah dan penghargaan kepada semua graduan Universiti Utara Malaysia

Tuesday, October 9, 2012

EMPAT GRADUAN PhD KONVOKESYEN KE-25 HASIL SELIAAN NAIB CANSELOR UUM


Oleh: Muhammad Mustakim Ramli
Gambar oleh: Hairul Nizam Zahari

UUM ONLINE: Disebalik kesibukan mengurus tadbir Universiti Utara Malaysia (UUM), Naib Canselor, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak terus menyelia pelajar PhD beliau sehingga berjaya mendapat Ijazah masing-masing.

Ini terbukti apabila empat pelajar PhD hasil seliaan beliau telah bergraduat pada sesi pertama Majlis Konvokesyen Ke-25 UUM yang telah berlangsung di Dewan Mu’adzam Shah, pagi tadi.
Mereka terdiri daripada tiga orang pelajar antarabangsa terdiri daripada dua pelajar dari Indonesia, Ishak Tan dan Asgar Bixby dan seorang dari Thailand iaitu Munirah Yamirudeng.

Tajuk tesis yang dihasilkan Ishak Tan ialah, ‘Pengurusan Hutan Era Autonomi Daerah: Suatu Kajian Pentadbiran Pengawasan Di Provinsi Jawa Barat, Indonesia, Asgar Bixby, ‘Isu Regulasi dan Masalah Pelaksanaan Dalam Pengiriman Tenaga Kerja Indonesia ke Malaysia : Perspektif Indonesia (2002-2011) dan tesis Munirah Yamirudeng pula bertajuk, ‘Language as an Ethnic Denominator In Southern Thailand: A Case Study of Yala Province’.             
   
Manakala seorang lagi pelajar adalah Pengarah Pusat Pendidikan Profesional dan Lanjutan (PACE), Fairol Halim dengan tajuk tesisnya, ‘Gelagat Pasca Pengundian di Bukit Gantang, Perak pada Pilihanraya Umum 2008 Berdasarkan Model Pemasaran Hirshman’.

Sementara itu, Dr Mohamed Mustafa melahirkan rasa gembira kerana dapat menyelia mereka sehingga tamat di sebalik kesibukannya sebagai Naib Canselor dan konvokesyen kali ini menjadi sangat bermakna kepada beliau dan pelajar PhDnya.

No comments:

Post a Comment