PEMBUKA KATA

Sekalung tahniah dan penghargaan kepada semua graduan Universiti Utara Malaysia

Tuesday, October 9, 2012

39 KAKITANGAN JABATAN PENJARA TERIMA DIPLOMA SISWAZAH SAINS KOREKSIONAL


Oleh: Muhammad Mustakim Ramli
Gambar oleh: Hairul Nizam Zahari

UUM ONLINE: Seramai 39 kakitangan Jabatan Penjara seluruh Malaysia telah menerima Diploma Siswazah Sains Koreksional hasil kerjasama Universiti Utara Malaysia dengan Jabatan Penjara Malaysia, di Dewan Mu’adzam Shah, pagi tadi.

Program kerjasama antara dua pihak ini mengambil masa selama 9 bulan untuk tempoh pengajian dan merupakan satu wadah yang amat berharga kepada kakitangan penjara untuk mempertingkatkan ilmu pengetahuan dan prestasi diri selaras dengan kehendak prestasi jabatan berkenaan.

Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Penjara (Pengurusan), KPj Wan Abdul Rahman Abdullah ketika ditemui berkata, dengan penerimaan diploma berkenaan ianya dapat meningkatkan taraf  dan kualiti kakitangan jabatan berkenaan.

“Malah, dengan diploma yang diperolehi mereka ini juga dapat mendorong rakan-rakan mereka yang lain untuk melanjutkan pelajaran.

“Kita juga berharap lebih ramai lagi kakitangan untuk melanjutkan pengajian mereka dalam usaha memotivasikan mereka serta meningkatkan taraf pendidikan mereka,” katanya selepas tamat sesi ketiga Majlis Konvokesyen Ke-25 UUM.

Sementara itu, kakitangan Jabatan Penjara, Zulfakri Ahmad berkata, banyak manfaat yang diperolehinya sepanjang tempoh pengajian dan segala ilmu berkenaan dapat digunakan sewaktu bekerja.

“Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada UUM, kerana hasil kerjasama antara universiti ini dan Jabatan Penjara banyak membantu meningkatkan ilmu pengetahuan saya,” ujar beliau.

Mona Azura pula berkata, kejayaan menamatkan pengajian dan memperolehi diploma ini merupakan satu kepuasan yang tidak terhingga buat dirinya dan keluarga.

“Saya berjauhan selama sembilan bulan dengan keluarga, ia merupakan cabaran yang cukup kuat sepanjang tempoh pengajian dan diharapkan kejayaan ini dapat memotivasikan anak-anak saya untuk belajar bersungguh-sungguh,” katanya.

Dalam perkembangan yang sama, Naib Canselor UUM, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak turut meluangkan masa untuk merakamkan ucapan tahniah kepada 39 kakitangan Jabatan Penjara

No comments:

Post a Comment