PEMBUKA KATA

Sekalung tahniah dan penghargaan kepada semua graduan Universiti Utara Malaysia

Tuesday, October 9, 2012

KESIBUKAN TIDAK HALANG LIMA KAKITANGAN PACE TERIMA PhD


Oleh: Muhammad Mustakim Ramli
Gambar oleh: Hairul Nizam Zahari

UUM ONLINE: Kesibukan bukanlah penghalang untuk meraih kejayaan, itulah ungkapan yang terkeluar daripada penerima-penerima Ijazah Doktor Falsafah (PhD) pada Majlis Konvokesyen Ke-25 Universiti Utara Malaysia (UUM).

Lebih menarik lagi, lima daripada penerima PhD yang disampaikan oleh Pro-Canselor, Tan Sri Datuk Seri Dr Abdul Hamid Pawanteh merupakan kakitangan Pusat Pendidikan Profesional dan Lanjutan (PACE) iaitu, Pengarah PACE, Dr Fairol Halim, Timbalan Pengarah (Unit Pengajian Luar), Dr Mohamad Ainudin Iskandar Lee Abdullah dan Timbalan Pengarah (Unit Kerjasama dan Kawal Selia), Dr Hasnizam Shaari.

Dua lagi penerima pula ialah, dua Pengurus Program iaitu, Dr Awanis Ku Ishak dan Dr Md Lazim Mohd Zin.

Dr Fairol ketika ditemui berkata, beban pentadbiran yang dipikul beliau dalam tempoh pengajian menuntut komitmen yang cukup tinggi untuk menamatkan pengajian.

“Ia adalah satu tempoh yang mencabar untuk membahagikan masa antara mentadbir dan menghabiskan pengajian dan pada masa yang sama juga saya turut mengajar.

“Saya bertuah, kerana Naib Canselor, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak merupakan penyelia yang banyak membantu sekiranya saya berhadapan masalah.

“Walaupun Dr Mohamed Mustafa sibuk dengan tugasnya sebagai Naib Canselor, beliau akan memperuntukkan masa untuk meneliti tesis saya agar benar-benar mencapai tahap yang dikehendaki untuk memperolehi PhD,” ujar beliau ketika ditemui di pejabatnya, petang tadi.

Tajuk tesis yang dihasilkan beliau ialah,‘Gelagat Pasca Pengundian di Bukit Gantang, Perak pada Pilihanraya Umum 2008 Berdasarkan Model Pemasaran Hirshman’.

Sementara itu, Dr Mohamad Ainudin Iskandar Lee berkata, jiwa seseorang perlu kuat untuk menyiapkan PhD dan jangan sesekali berkata tidak.

“Sepanjang proses tersebut pelbagai perkara perlu dilakukan, antaranya saya terlibat dengan penyelidikan luar serta menjadi sekretariat tetap Majlis Profesor Negara (MPN) di bawah Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa.

“Dalam proses menyiapkan PhD perlu dibina melalui kekuatan diri pada Allah, sehingga pada satu ketika saya mencari kekuatan di Tanah Suci Mekah pada tahun 2010 ketika mengerjakan umrah,” katanya.

Dr Mohamad Ainudin Iskandar Lee telah di selia oleh Prof Emeritus Dr Ranjit Singh Darshan Singh dan Prof Dr Mohamad Hanapi Mohamad dengan tajuk tesisnya, ‘Kedinamikan Perniagaan Syarikat Cina Semenanjung Malaysia Era Dasar Ekonomi Baru’.

Dalam pada itu, Dr Hasnizam Shaari pula berkata, pada ketika ini PhD merupakan satu kemestian yang perlu ada pada setiap ahli akademik.

“PhD merupakan satu keperluan, jika kita berada di sektor korporat PhD kita akan kelihatan bersinar tetapi dalam kelompok akademik ia merupakan perkara biasa kerana ia merupakan satu keperluan,” katanya yang di selia oleh Dr Salniza Md Salleh dan Prof Madya Dr Zolkafli Hussin.

Katanya lagi, PhD yang diterimanya juga dapat memotivasikan anak-anaknya untuk belajar ke peringkat tertinggi.

Relationship between Internal Branding Practice, Brand Commitment and Employees’ Brand Citizenship Behavior’ merupakan tajuk tesis yang dihasilkan oleh Dr Hasnizam.

Sementara itu, Dr Awanis pula berkata, dalam menghasilkan PhD banyak mengajarnya erti sabar dan tabah.

“Sebagai seorang isteri dan juga ibu, saya banyak berkorban masa untuk keluarga dalam memastikan saya dapat menyiapkan tesis.

“Malah kita perlu positif sepanjang tempoh itu dan menerima kritikan dengan terbuka agar tesis yang dihasilkan itu menjadi yang terbaik,” ujar beliau.

Dr Awanis juga berkata, sepanjang proses menghasilkan tesis, beliau menjaga permakanan dan juga kesihatan dengan bersenam dalam memastikan tubuh badan sentiasa sihat.

Prof Madya Dr Najib Ahmad Marzuki merupakan penyelia Dr Awanis dengan tajuk tesisnya, ‘Personality, Occupational Stress and Wellness among Prison Officer: The Mediating Role of Self Efficacy and Perceived Fairness.

Sementara itu, Dr Md Lazim Mohd Zin pula telah diselia oleh Dr Faizuniah Pangil dan Dr Siti Zubaidah Othman dengan tajuk tesisnya, ‘Persepsi Sokongan Organisasi sebagai Perantara di antara Faktor Organisasi dan Gaya Kepemimpinan dan Pengekalan Pekerja Mahir Teknologi Maklumat di Malaysia.

No comments:

Post a Comment