PEMBUKA KATA

Sekalung tahniah dan penghargaan kepada semua graduan Universiti Utara Malaysia

Tuesday, October 9, 2012

GRADUAN KERDIL BERJIWA BESAR


Oleh: Nasiha Abdul Rashid
Gambar Oleh: Abdul Halim Husain

UUM ONLINE: Dorongan kedua ibu bapa tersayang menjadi semangat buat dirinya meneruskan pengajian ke peringkat sarjana dengan cemerlang sebaik tamat pengajian Ijazah Sarjana Muda setahun yang lalu.

Nurul Akmal Ahmat Latpe, 24, merupakan graduan kerdil yang menerima Ijazah Sarjana daripada Pro-Canselor, Tan Sri Datuk Seri Dr Abdul Hamid Pawanteh di Dewan Mu’adzam Shah, Universiti Utara Malaysia (UUM) sempena Konvokesyen Ke-25, universiti ini.

Beliau yang menetap di Kulim, Kedah berjaya menamatkan pengajian Sarjana Pentadbiran Perniagaan dengan cemerlang memperoleh Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) 3.79.

“Saya tidak pernah merasakan saya berbeza jika dibandingkan dengan insan lain. Bagi saya, faktor fizikal bukanlah penghalang untuk berjaya. Dorongan ibu bapa dan rakan-rakan amat membantu saya meneruskan pengajian ini,” katanya.

Anak keempat dari enam beradik ini menanam cita-cita sebagai seorang pendidik bermula dari bangku sekolah lagi kerana minat yang mendalam terhadap kerjaya tersebut.

“Dahulu saya ingin jadi cikgu, sekarang saya nekad untuk menjadi pensyarah kerana kedua-duanya adalah cita-cita murni untuk mendidik anak bangsa menjadi insan yang berilmu,” ujarnya.

Nurul Akmal yang kini sedang mengikuti Skim Latihan 1Malaysia (SL1M) dengan Petronas turut ditemani bapanya, Ahmad Latpe Abu Bakar, 58, ibu, Sharifah Wan Jusoh,54, kakak serta ibu saudara. 

Konvokesyen Ke-25 UUM bagi sesi ketiga dan keempat hari ini menyaksikan seramai 1,822 graduan menerima ijazah masing-masing.

1 comment: