PEMBUKA KATA

Sekalung tahniah dan penghargaan kepada semua graduan Universiti Utara Malaysia

Tuesday, October 9, 2012

UNIVERSITI PERLU SENTIASA BERUSAHA KE ARAH MEMBUDAYAKAN INOVASI

Oleh: Nasiha Abdul Rashid
Gambar Oleh: Abdul Halim Husain

UUM ONLINE: Pro-Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Tan Sri Datuk Seri Dr Abdul Hamid Pawanteh menyeru pihak pengurusan dan staf akademik universiti ini sentiasa meningkatkan usaha ke arah membudayakan inovasi bagi menjamin kedudukan UUM berada dalam kalangan kelompok Institusi Pengajian Tinggi (IPT) terulung di dunia.

Katanya, inovasi merupakan suatu perkara yang tidak dapat diabaikan sekiranya kita ingin terus maju ke hadapan.

“Kita dapat lihat banyak organisasi yang begitu aktif melipat gandakan usaha melakukan inovasi dalam produk dan servis yang ditawarkan kepada para pelanggan mereka.

“Lihat sahaja syarikat-syarikat gergasi seperti Samsung, Apple, Microsoft, Hyundai, Volkswagen dan lain-lain membuat inovasi radikal kini telah berjaya merubah gaya hidup manusia,” katanya ketika berucap di sesi kedua Majlis Konvokesyen Ke-25, UUM, hari ini. 

Beliau yang memetik kata-kata Pengerusi Apple Inc, Steve Jobs, “Innovation distinguishes between a leader and a follower”, menjelaskan pencetusan inovasi perlulah sentiasa disokong kuat oleh pihak pengurusan demi memastikan keupayaan sesebuah syarikat terus bersaing dalam persekitaran perniagaan yang sengit.

Katanya, keupayaan memanfaatkan kelebihan inovasi dapat memberi lebih ruang untuk berjaya dalam persaingan dunia perniagaan yang begitu mencabar.

“Inilah ciri yang perlu dimiliki oleh graduan masa kini untuk mencerahkan peluang bagi kalian menempatkan diri dalam alam kerjaya yang diidamkan.

“Pihak pengurusan dan semua staf UUM juga perlu sentiasa mengkaji peranan dan peluang dalam membuat inovasi secara berterusan demi menghadapi persekitaran yang sangat mencabar ini,” jelasnya.

Pada majlis yang berlangsung petang ini, seramai 508 graduan menerima ijazah masing-masing antaranya graduan Sarjana Pentadbiran Perniagaan (Pengurusan Pelancongan dan Hospitaliti), Sarjana Ekonomi, Sarjana Sains (Kewangan), Sarjana Sains (Perakaunan Antarabangsa), Sarjana Sains (Pengurusan), Sarjana Muda Perakaunan (Sistem Maklumat), Sarjana Muda Kewangan dan Sarjana Muda Perbankan.   

No comments:

Post a Comment