PEMBUKA KATA

Sekalung tahniah dan penghargaan kepada semua graduan Universiti Utara Malaysia

Tuesday, October 9, 2012

IBU LEPAS BERPANTANG TERIMA PINGAT EMAS NAIB CANSELOR

Oleh: Nasiha Abdul Rashid
Gambar Oleh: Abdul Halim Husain

UUM ONLINE: Kecekalan dan pengorbanan seorang ibu yang sanggup tinggal berjauhan dengan keluarga untuk menyambung pengajian berbalas apabila dia menerima Pingat Emas Naib Canselor pada Majlis Konvokesyen Ke-25, Universiti Utara Malaysia (UUM), hari ini.

Fairuzah Zaharos Mansor, 38, ketika ditemui selepas tamat sesi pertama konvokesyen itu menitiskan air mata kegembiraan kerana berjaya menamatkan pengajian Sarjana Pengurusan Sumber Manusia dengan cemerlang dengan memperoleh Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) 4.0.

Beliau yang menerima pingat itu daripada Pro-Canselor UUM, Tan Sri Dr Abdul Hamid Pawanteh berkata banyak cabaran yang terpaksa ditempuhi dan dirinya pernah beberapa kali hampir berputus asa tetapi dengan sokongan suami dan ibu, beliau nekad untuk teruskan pengajian.

Kata Fairuzah, cabaran paling besar buatnya adalah terpaksa tinggal berjauhan dengan suami dan anak-anak sepanjang tempoh pengajian iaitu selama setahun enam bulan.

"Saya terpaksa berkorban dengan tinggal menyewa di Changlun, Kedah dan berulang-alik dua minggu sekali untuk pulang menemui suami dan anak-anak di Shah Alam," ujarnya yang baru habis berpantang selepas melahirkan anak keempat, Mohammed Rashid Hakim Mohammed Reza yang kini berusia 50 hari.

Fairuzah yang merupakan Penolong Pendaftar Kanan Universiti Teknologi Mara (UiTM), berjuang menghabiskan pengajiannya untuk memberi inspirasi dan menjadi contoh terbaik buat anak-anaknya.

“Saya bersyukur dan rasa bertuah mempunyai suami yang amat bertanggungjawab. Suami saya banyak mengambil alih tanggungjawab saya dalam hal menguruskan hal anak-anak,” katanya. 

Sementara itu, kegembiraan turut dikongsi pasangan kembar, Mohd. Hafizi Ahmad, 24, dan Mohd Hafiza yang masing-masing menerima Ijazah Sarjana Muda Perbankan dan Ijazah Sarjana Muda Ekonomi.

Mohd. Hafizi yang merupakan wartawan Kosmo! berkata, dia bersyukur kerana dapat menamatkan pengajian bersama kembarnya, Mohd. Hafiza pada majlis konvokesyen yang sama.

"Walaupun belajar bersama, saingan untuk mendapat keputusan terbaik dalam peperiksaan tetap ada dan kami jadikannya sebagai satu cabaran yang sihat," katanya yang memperoleh CGPA 3.18.

Manakala Mohd. Hafiza yang memperoleh CGPA 3.12 pula kini menjawat jawatan Eksekutif Projek Khas di International Institute of Plantation Management, iaitu anak syarikat UiTM.

Majlis Konvokesyen Ke-25 UUM hari ini telah berlangsung dengan sempurna apabila seramai 407 graduan menerima ijazah masing-masing pada sesi pertama dan 580 pada sesi kedua.

No comments:

Post a Comment