PEMBUKA KATA

Sekalung tahniah dan penghargaan kepada semua graduan Universiti Utara Malaysia

Tuesday, October 9, 2012

MEMAHAMI ERTI KESYUKURAN BENTENG PERTAHANAN DIRI


Oleh: Muhammad Mustakim Ramli
Gambar oleh: Shamsaimi Ezil

UUM ONLINE: Pro-Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Tunku Panglima Besar Kedah, Datuk Seri DiRaja Tan Sri Tunku Puteri Intan Safinaz berkata adalah penting bagi semua untuk memahami erti kesyukuran dan memiliki jati diri yang kuat agar jiwa dan pendirian tetap utuh serta teguh sebagai benteng pertahanan diri.

Katanya, sesuatu kebaikan sering dibalas dengan perkataan yang baik, yang indah dan luhur serta perbuatan yang menggambarkan pemberian itu diterima dengan penuh penghargaan, ikhlas dan terima kasih.

“Ramai dalam kalangan kita yang dikurniakan pelbagai nikmat yang tidak terhitung banyaknya. Namun, ramai juga dalam kalangan kita yang gagal menzahirkan kesyukuran atas nikmat yang diperolehi,” ujar beliau yang juga Ahli Jemaah Pemangku Sultan Kedah ketika berucap pada sesi kelima, Majlis Konvokesyen Ke-25 UUM, pagi tadi.

Tunku Puteri Intan Safinaz juga berkata, antara langkah dan kaedah yang dapat membantu dalam membentuk dan mengembalikan jati diri adalah dengan menghayati lima prinsip Rukun Negara, mematuhi Perlembagaan Persekutuan, menjiwai maksud lagu Negaraku dan menghormati Jalur Gemilang bagi mengembalikan rasa cinta kepada negara.

“Selain itu, dengan memahami pahit manis sejarah yang berlaku juga memberi kita pengertian yang lebih jelas mengenai kepentingan dalam menjaga keamanan dan keselamatan tanah air serta kedaulatan negara.

“Oleh yang demikian, bersyukurlah kerana kita semua bertuah dilahirkan dalam keadaan dan situasi negara pada hari ini yang aman, makmur, merdeka dan sejahtera,” ujar beliau.

Selain itu, Tunku Puteri Intan Safinaz turut mengajak semua graduan untuk sama-sama terbabit dalam aktiviti kesukarelaan dengan menyertai Badan Bukan Kerajaan (NGO), persatuan atau kelab yang menyediakan pentas untuk sama-sama menyumbang aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan.

“Selain itu,  saya juga menggalakkan graduan yang sudah menamatkan pengajian pada hari ini supaya membuat kelas tuisyen atau kelas bimbingan bahasa Inggeris bagi memantapkan lagi penguasaan bahasa itu terutama dalam kalangan murid-murid di luar bandar.

“Dengan cara ini, kita dapat meningkatkan keupayaan mereka berkomunikasi dalam bahasa Inggeris kerana penguasaan bahasa itu masih lemah dalam kalangan anak-anak bangsa kita sendiri,”ujar beliau.

Pada majlis yang sama juga, Tunku Puteri Intan Safinaz melahirkan rasa gembira dan terharu kerana ini kali pertama beliau berucap sebagai Pro-Canselor UUM.

No comments:

Post a Comment